Odszkodowanie za nieudany urlop
Nierzadko zdarza się, że wykupując ofertę wyjazdu w biurze turystyczny urlopowicz już na miejscu zauważa, że oferta odbiega od rzeczywistości.
Co zrobić w takiej sytuacji?
Z tytułu nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych urlopowiczowi przysługuje roszczenie do biura podróży.
Ile się należy?
Wysokość należnego odszkodowania od kilku lat oblicza się przyjmując za podstawę tzw. tabelę frankfurcką, która to w roku 2003 uznana została przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako podstawa do rozstrzygania sporów między biurami podróży, a ich klientami. Tabela ta jest też w wielu przypadkach podstawą określania wysokości odszkodowania przez polskie Sądy.
Tabela frankfurcka określa procentowo przyjmując za podstawę cenę wycieczki wysokość odszkodowania i tak:
a) 2-os. Zamiast 1-os. 20% umieszczone razem osoby
b) 3-os. Zamiast 1-os. 25% z tej samej rezerwacji, czy osoby
c) 3-os. Zamiast 2-os. 20 – 25% nieznane.
d) 4-os. Zamiast 2-os. 20 – 30%
a) za mała powierzchnia 5 – 10%
b) brak balkonu 5 – 10%
c) brak widoku na morze 5 – 10% w przypadku zgody
d) brak (własnej) łazienki / WC 15 – 25% przy rezerwacji
e) brak (własnego) WC 15%
f) brak (własnego) prysznica 10% przy rezerwacji
g) brak klimatyzacji 10 – 20% w przypadku potwierdzenia w zależności od pory roku w przypadku zgody.
h) brak radia / TV 5%
i) zbyt mała liczba mebli 5 – 15%
j) uszkodzenia (pęknięcia, wilgoć, itp.) 10 – 50%
k) robactwo 10 – 50%
a) toaleta 15%
b) łazienka / bojler ciepłej wody 15%
c) awaria prądu / gazu 10 – 20%
d) woda 10%
e) klimatyzacja 10 – 20% w zależności od pory roku
f) winda 5 – 10% w zależności od piętra.
a) całkowity brak 25%
b) złe sprzątanie 10 – 20%
c) niewystarczająca zmiana 5 – 10% pościeli, ręczników
a) hałas w dzień 5 – 25%
b) hałas w nocy 10 – 40%
c) przykre zapachy 5 – 15%
a) monotonny jadłospis 5%
b) niewystarczająca liczba ciepłych posiłków 10%
c) zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki. 20 –30%
a) samoobsługa (zamiast kelnera) 10 – 15%
b) długie czasy oczekiwania 5 – 15%
c) jedzenie zmianowe 10%
d) zabrudzone stoły 5 – 10%
e) zabrudzone naczynia, sztućce 10 – 15%
a) w przypadku istniejącego o ile korzystanie możliwe jest basenu odkrytego 10 ze względu na porę roku.
b) w przypadku braku basenu odkrytego 20%
a) przy wyżywieniu w hotelu 0 – 5% w zależności od możliwych
b) przy samodzielnym wyżywieniu 10–20% rozbieżności
c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20 – 30% w przypadku potwierdzenia.
a) zwykła organizacja 0 – 15%
b) przy wycieczkach ze zwiedzaniem 10 – 20%
c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20 – 30% w przypadku potwierdzenia.
a) w tym samym hotelu za 1/2 dnia
b) do innego hotelu za 1 dzień.
a) niższa klasa 10 – 15%
b) znaczna rozbieżność od normalnego stand. 5 – 10%
a) wyżywienie 5%
b) brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.) 5%
Autor tekstu podaje jedynie ogólnikowy zarys problemu, każda sprawa jest inna i w każdej zachodzą indywidualne okoliczności, które mogą rodzić odmienne rozwiązania.
Adwokat Ewa Szpak
Kancelaria Adwokacka
ul. Gen. Maczka 11
34-240 Jordanów
tel: 793-039-171
Blog
Kancelaria Adwokacka Adwokat Ewa Szpak
O nas
Kancelaria adwokacka działająca głównie na terenie małopolski. Pomoc prawna w języku polskim i włoskim. Rozwiązywanie sporów na drodze zarówno polubownej jak i sądowej.
Jesteśmy tutaj
Kontakt z nami
Kancelaria Adwokacka Ewa Szpak © WebWave 2019