Odszkodowanie za nieudany urlop

 

Odszkodowanie za nieudany urlop

 

Nierzadko zdarza się, że wykupując ofertę wyjazdu w biurze turystyczny urlopowicz już na miejscu zauważa, że oferta odbiega od rzeczywistości.

Co zrobić w takiej sytuacji?

Z tytułu nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych urlopowiczowi przysługuje roszczenie do biura podróży.

 

Ile się należy? 

 

Wysokość należnego odszkodowania od kilku lat oblicza się przyjmując za podstawę tzw. tabelę frankfurcką, która to w roku 2003 uznana została przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako podstawa do rozstrzygania sporów między biurami podróży, a ich klientami. Tabela ta jest też w wielu przypadkach podstawą określania wysokości odszkodowania przez polskie Sądy.

 

Tabela frankfurcka określa procentowo przyjmując za podstawę cenę wycieczki wysokość odszkodowania i tak:

 

  1. Nocleg

 

  1. Różnica w odniesieniu do zarezerwowanego obiektu 10– 25% w zależności od odległości.
  2. Różnica w miejscowym położeniu (odległość od plaży) 5 –15%
  3. Różnica w sposobie zakwaterowania w zarezerwowanym hotelu (hotel zamiast bungalowów, inne piętro) 5 – 10%
  4. Różnica w rodzaju pokoi: decyduje to, czy zostały

a) 2-os. Zamiast 1-os. 20% umieszczone razem osoby

b) 3-os. Zamiast 1-os. 25% z tej samej rezerwacji, czy osoby

c) 3-os. Zamiast 2-os. 20 – 25% nieznane.

d) 4-os. Zamiast 2-os. 20 – 30%

  1. Wady w wyposażeniu pokoju: w przypadku potwierdzenia w zależności od pory roku

a) za mała powierzchnia 5 – 10%

b) brak balkonu 5 – 10%

c) brak widoku na morze 5 – 10% w przypadku zgody

d) brak (własnej) łazienki / WC 15 – 25% przy rezerwacji

e) brak (własnego) WC 15%

f) brak (własnego) prysznica 10% przy rezerwacji

g) brak klimatyzacji 10 – 20% w przypadku potwierdzenia w zależności od pory roku w przypadku zgody.

h) brak radia / TV 5%

i) zbyt mała liczba mebli 5 – 15%

j) uszkodzenia (pęknięcia, wilgoć, itp.) 10 – 50%

k) robactwo 10 – 50%

  1. Awaria urządzeń zasilających:

a) toaleta 15%

b) łazienka / bojler ciepłej wody 15%

c) awaria prądu / gazu 10 – 20%

d) woda 10%

e) klimatyzacja 10 – 20% w zależności od pory roku

f) winda 5 – 10% w zależności od piętra.

  1. Obsługa:

a) całkowity brak 25%

b) złe sprzątanie 10 – 20%

c) niewystarczająca zmiana 5 – 10% pościeli, ręczników

  1. Niedogodności:

a) hałas w dzień 5 – 25%

b) hałas w nocy 10 – 40%

c) przykre zapachy 5 – 15%

  1. Brak (potwierdzonych) czynników 20 – 40% w zależności od rodzaju uzdrowiskowych (kąpiele termalne, masaże) potwierdzenia projektu (np. urlop uzdrowiskowy).

 

  1. Wyżywienie
  1. Całkowity brak 50%
  2. Wady treściowe:

a) monotonny jadłospis 5%

b) niewystarczająca liczba ciepłych posiłków 10%

c) zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki. 20 –30%

  1. Obsługa:

a) samoobsługa (zamiast kelnera) 10 – 15%

b) długie czasy oczekiwania 5 – 15%

c) jedzenie zmianowe 10%

d) zabrudzone stoły 5 – 10%

e) zabrudzone naczynia, sztućce 10 – 15%

  1. Brak klimatyzacji w stołówce 5 – 10% w przypadku potwierdzenia.

 

  1. Pozostałe
  1. Brak basenu lub zabrudzony basen odkryty 10 – 20% w przypadku potwierdzenia,
  2. Brak basenu krytego: w przypadku potwierdzenia

a) w przypadku istniejącego o ile korzystanie możliwe jest basenu odkrytego 10 ze względu na porę roku.

b) w przypadku braku basenu odkrytego 20%

  1. Brak sauny 5% w przypadku potwierdzenia,
  2. Brak kortu tenisowego 5 – 10% w przypadku potwierdzenia,
  3. Brak pola do mini golfa 3 – 5% w przypadku potwierdzenia,
  4. Brak szkoły żeglarskiej, szkoły surfingu, szkoły nurkowania 5 – 10% w przypadku potwierdzenia,
  5. Brak możliwości jazdy konnej 5 – 10% w przypadku potwierdzenia,
  6. Brak opieki nad dziećmi 5 – 10% w przypadku potwierdzenia,
  7. Brak możliwości kąpieli w morzu 10 – 20% w zależności od opisu projektu i przewidywalnych rozbieżności.
  8. Zanieczyszczona plaża 10 – 20%
  9. Brak leżaków plażowych, parasoli przeciwsłonecznych 5 – 10% w przypadku potwierdzenia.
  10. Brak snackbaru lub baru plażowego 0 – 5% w zależności od zastępczych możliwości
  11. Brak plaży dla naturystów 10 – 20% w przypadku potwierdzenia.
  12. Brak restauracji lub supermarketu: w przypadku potwierdzenia

a) przy wyżywieniu w hotelu 0 – 5% w zależności od możliwych

b) przy samodzielnym wyżywieniu 10–20% rozbieżności

c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20 – 30% w przypadku potwierdzenia.

  1. Brak instytucji rozrywkowych (dyskoteka, klub nocny, kino, animatorzy) 5 – 15% w przypadku potwierdzenia.
  2. Brak butików lub deptaków 0 – 5% w zależności od możliwych rozbieżności.
  3. Brak wycieczek na ląd przy podróżach statkiem 20– 30% udziałowej ceny podróży na dzień wycieczki na ląd.
  4. Brak pilota wycieczki:

a) zwykła organizacja 0 – 15%

b) przy wycieczkach ze zwiedzaniem 10 – 20%

c) przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20 – 30% w przypadku potwierdzenia.

  1. Strata czasu przez konieczną przeprowadzkę: udziałowa cena podróży

a) w tym samym hotelu za 1/2 dnia

b) do innego hotelu za 1 dzień.

 

  1. Transport
  1. Odlot przesunięty w czasie o ponad 4 godziny 5 udziałowej ceny podróży za jeden dzień za każdą kolejną godzinę.
  2. Wady wyposażenia:

a) niższa klasa 10 – 15%

b) znaczna rozbieżność od normalnego stand. 5 – 10%

  1. Obsługa:

a) wyżywienie 5%

b) brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.) 5%

  1. Zamiana środka transportu udziałowa cena podróży przypadająca na opóźnienie w transporcie.
  2. Brak transferu z lotniska (dworca) do hotelu koszty zastępczego środka transportu.

 

 

 

Autor tekstu podaje jedynie ogólnikowy zarys problemu, każda sprawa jest inna i w każdej zachodzą indywidualne okoliczności, które mogą rodzić odmienne rozwiązania.

 

Adwokat Ewa Szpak

Kancelaria Adwokacka

ul. Gen. Maczka 11

34-240 Jordanów

tel: 793-039-171

 

30 maja 2019

Blog

O nas

Kancelaria adwokacka działająca głównie na terenie małopolski. Pomoc prawna w języku polskim i włoskim. Rozwiązywanie sporów na drodze zarówno polubownej jak  i sądowej. 

Jesteśmy tutaj

Kontakt z nami

ul. Gen. Maczka 11, 34-240 Jordanów

                 +48 793 039 171

                 ewaszpak1@op.pl

 

 

 

Kancelaria Adwokacka Ewa Szpak © WebWave 2019

Kancelaria Adwokacka Adwokat Ewa Szpak